Ludwig Sörmlind

Landskapsfoto från Blekinge

Spegelblankt vatten i Dalarna

Vatten är fantastiskt på många sätt och vis. Vi överlever inte utan det, det har drivit på industrier och kraftverk i århundraden och lika ofta som det kan vara lugnt och vackert kan de ha förödande krafter och konsekvenser.

Jag dras ofta och gärna till vatten, det har du säkert märkt om du har läst något av mina tidigare blogginlägg eller kanske till och med fått syn på någon kustnära bild som jag fotograferat.

Omringad av vatten föddes jag på Södersjukhuset en varm dag i juli och fascinationen för vätskan som utgör över 60% av både din och min kroppsvikt har hållit i sig sedan dess. Vi som bor i Sverige kan njuta av att det aldrig är särskilt långt till närmaste vattendrag, sjö eller till och med hav. Bryggan på bilden i det här blogginlägget hittade vi när vi slog läger för natten under vår roadtrip genom Sverige sensommaren 2017.

Blötdjur

I min ungdom var jag en ivrig badare som ofta och gärna spenderade tid i och omkring vatten, min mor sa ofta att jag tillbringade mer tid i vattnet än utanför det och det ligger nog en viss sanning i det.

Nästan alla landskapsbilder jag fotograferar skjuts av i gafflingsläge. På så vis får jag flera olika exponeringar att arbeta vidare med i bildbehandlingen. För ett par år sedan, då jag först fick upp ögonen för tekniken, tog jag enormt många exponeringar – ibland långt över 10.

Ju fler desto bättre

I takt med att jag lärde mig mer om både fotografering, komposition och framförallt bildbehandling insåg jag att gångerna då jag behövde så många exponeringar var försvinnande få. Jag fotograferar fortfarande med fler exponeringar än vad jag i slutändan kanske använder, men nuförtiden är jag inte lika rädd för att radera exponeringar som inte kommer till användning.

Hur man än väljer att se på det så är det mycket lättare att radera exponeringar man inte behöver än att bildbehandla med exponeringar som man aldrig fotograferade.

Läs mer om HDR-tekniken på följande länk om du är nyfiken på hur du kan undvika utfrätta himlar och kolsvarta skuggor genom att plocka det bästa ur flera exponeringar och få fram en färdig bild.

Läs mer: HDR Guide

Där bryggan sitter fast med fastlandet låg en liten sandstrand som sedan gick över till en välansad gräsmatta. Mellan stranden och gräsmattan satt ett nät av något slag uppspänt och detta kravlade jag mig över för att komma närmare själva bryggan.

En brygga i en spegelblank sjö någonstans i Dalarna - Ludwig Sörmlind

En brygga i en spegelblank sjö någonstans i Dalarna – Ludwig Sörmlind

Vattenytan låg blank som en spegel och varken badsugna människor eller båtar såg ut att störa friden. I lugn och ro började jag fälla upp mitt stativ och ställa in kameran för min tänkta bild. En svag bris får mig att titta upp och då får jag se en kanot komma glidande i rask takt från vänster strax utanför bild.

Så snabbt jag kunde fyrade jag av 3 exponeringar (där 2 sedan användes i bildbehandlingen) innan den tysta kanoten skar igenom vattenytan och skickade ut små svallvågor ut över den lilla sjön Tängran i Dalarna.

Om du följer mig på Instagram är chansen stor att du redan har sett den här bilden. Klicka här för att komma till mitt Instagramflöde – följ mig gärna där. Jag lägger oftast ut mina bilder på Instagram först innan de hittar hit till fotobloggen.

Mer läsning om Instagram

Gillade du bilden eller det du läste? Jag blir väldigt glad om du delar inlägget – tryck bara på någon av knapparna här under inlägget.

« »
[yuzo_related]

© 2018 Ludwig Sörmlind. Tema av Anders Norén.

%d bloggare gillar detta: