Uppdaterad 17 april, 2017

Gamla bilar från 60-talet eller ännu tidigare är något som blir allt sällsyntare på våra vägar. Då och då möter man en gammal Volvo eller Opel på väg till eller från jobbet men att snubbla över en gammal Ford Taunus 17M hör till ovanligheterna. I alla fall i min del av landet.

Förr i tiden var det vanligare. När jag som liten grabb med snor på läppen rände omkring på Stockholms gator var Ford Taunus något som man knappt höjde på ögonen för.

När det senare i livet började bli dags för körkort var det både en och två biltokiga killar i bekantskapskretsen som drömmande gick omkring och sparade till en alldeles egen badewanne. Var det smeknamnet kommer ifrån kan du läsa mer om i slutet av inlägget.

Att restaurera gamla bilar och renovera dessa är nästan ett kulturarbete om du frågar mig. Dagens bilar är både snabba, säkra och fulla av modern teknik men de har inte riktigt samma stil och charm som bilar från 60-talet eller ännu äldre.

En Ford Taunus 17M på en bakgård

När jag sprang på den här Ford Taunus 17M Super på en bakgård i Karlshamn hejdade jag mig mitt i steget. Med en nostalgisk blick mindes jag tillbaka ljumma sommarkvällar i baksätet på en i svart färg rollad Taunus som i sakta mak rullade Sveavägen fram och tillbaka tills den för kvällen ihopsamlade bensinpengen var slut.

Ford Taunus 17M Super - Snett bakifrån - Ludwig Sörmlind
Ford Taunus 17M Super – Snett bakifrån – Ludwig Sörmlind
Ford Taunus 17M Super - Front utan strålkastare - Ludwig Sörmlind
Ford Taunus 17M Super – Front utan strålkastare – Ludwig Sörmlind
Ford Taunus 17M Super - Snett bakifrån - Ludwig Sörmlind
Ford Taunus 17M Super – Snett bakifrån – Ludwig Sörmlind
Ford Taunus 17M Super - backspegel förarsida - Ludwig Sörmlind
Ford Taunus 17M Super – backspegel förarsida – Ludwig Sörmlind

Jag har aldrig själv ägt en Taunus men under årens lopp har åtskilliga timmar spenderats i diverse garage (och vägkanter om man ska vara ärlig) mekandes med diverse vänners gamla Fordar.

Tillbaka i trafik

Vad bilen på bilderna i det här inlägget har varit med om vet jag inte. Om den någonsin blir färdigrenoverad låter jag vara osagt men jag håller tummarna att vi snart kommer få se den rullande på vägarna i Blekinge igen.

Det finns mycket historia att grotta ner sig i för den som är intresserad. Följande text hittar man på Wikipedia:

Hösten 1960 ersattes P2-serien av en rundad modell som i fabrikens interna beteckningssystem hette Taunus P3. Den fick snabbt smeknamnet ”Badewanne”, ”badkar”, för sitt rundade utseende. Tekniskt byggde den i stora drag vidare på P2-modellen men med en robustare stomme. Designen tillskrivs Ford Kölns designchef Uwe Bahnsen och svensk-amerikanen Wesley Dahlberg som lånades över från Detroit för ”Projekt Adria” som var arbetsnamnet för P3. Den hade god bränsleekonomi till följd av lågt luftmotstånd och låg vikt, vilket också gav mycket goda fartresurser för sin tid.

Filmer från den gamla goda tiden

På Youtube finns det många filmer om det rullande badkaret. Följande film visar både ut- och insidan. Den som söker skall finna mer. Det är lätt att slå ihjäl en timme eller två på gamla bilfilmer.

Har du egna Ford Taunus-minnen att dela med dig av? Vilken var din första bil? Min var en Lada.

Lämna gärna en kommentar här nedanför inlägget.

Tack för att du kommenterar!