Luminansmasker är en populär metod för att på ett väldigt bra och exakt sätt kunna markera ytterst specifika områden av din bild i Photoshop. Landskapsfotografer i synnerhet har använt sig utav den här metoden länge och jag har det senaste året börjat använda mig av luminansmasker mer och mer, framförallt för att manuellt blanda mina olika exponeringar på ett mycket kontrollerat och naturligt sätt.

Att arbeta med luminansmasker kan i början kännas överväldigande och för mig tog det ett par ordentliga försök innan jag började känna mig hemma med verktyget. För dig som använder någon av de nyare versionerna av Photoshop eller Lightroom finns det numera en funktion som liknar det här men ändå inte.

Luminansmasker - Intervallmask i Adobe Camera Raw

Intervallmask i Adobe Camera Raw

Luminansmasker - Intervallmask i Lightroom

Intervallmask i Lightroom

Vad är intervallmasker?

Både i Adobe Camera Raw och i Lightroom hittar du numera en funktion som heter Intervallmask.

Genom att använda den här nya funktionen (ingenting skiljer sig mellan verktyget i Lightroom eller Adobe Camera Raw) kan du på ett relativt enkelt och smidigt sätt komma åt speciella delar i din bild som du antingen vill påverka på något sätt, eller skydda från andra åtgärder.

Det fungerar inte riktigt smidigt för att markera olika delar av din bild från olika lager och blanda samman dessa med hjälp av lagermasker. Inte ännu i alla fall. Om du vill testa och experimentera lite med funktionen kan den här videon från f64 Academy hjälpa dig en bit på vägen.

Fortsätt läsa för att se hur jag arbetar med luminansmasker.

Är luminansmasker HDR?

Svaret på frågan om luminansmasker är HDR är nej, men du kan absolut använda dom till att skapa sammansatta HDR-bilder. Jag rör mig ofta ute vid solens upp- eller nedgång där det dynamiska omfånget många gånger är långt mycket större än vad min kamera mäktar med att fånga med bara en enda exponering.

Läs mer: HDR Guide – Arbeta med olika exponeringar för att skapa en bild

Genom att kunna välja delar av flera olika exponeringar kan jag med hjälp av luminansmasker välja exakt de områden från de olika exponeringarna som jag vill använda och till slut få fram en färdig sammanfogad exponering som består av delar från 2 eller flera exponeringar. Innan jag upptäckte tekniken att markera med hjälp av luminans använda jag mig gärna av olika HDR-program som automatiskt sammanfogade mina exponeringar. Både Lightroom och Photoshop har liknande funktioner inbyggd, så vill du testa på HDR-tekniken kan du göra det på en gång utan att behöva köpa till extra program eller plugins.

Blanda exponeringar manuellt

Jimmy McIntyre är en fotograf som är något av en expert inom ämnet och som tur är har han gjort många videos där han beskriver hur man gör. Är du nyfiken på konceptet kan du kika igenom videon nedan för att få ett hum om vad det hela handlar om.

Så skapar du luminansmasker

I Photoshop finns det ofta flera olika sätt för att komma fram till samma sak. Det lättaste sättet att skapa luminansmasker är med hjälp av ett funktionsmakro, eller med hjälp av ett plugin. Längst ner i inlägget hittar du länkar till olika varianter av paneler till Photoshop som du bland annat kan använda för att arbeta med luminansmasker. Helt gratis!

Markera färgområde

Ett snabbt sätt att skapa en luminansmask är med hjälp av markeringsverktyget Färgområde. Du hittar verktyget i menyn Markera och när du har fönstret öppet kan du snabbt klicka dig fram till en markering som motsvarar det du vill göra. Det här använde jag mig av i början – det är en snabb och smidig metod för att komma igång men den är inte fullt så exakt som man önskar alla gånger.

Markera färgområde som alternativ till luminansmasker.

Här är skuggorna markerade och den röda färgen hjälper till att visa vad som kommer markeras.

I nästa steg kan du välja att gå vidare med din markering. I det här fallet är skuggorna som kommer markeras och om jag tillexempel skapar ett kurv- eller nivålaget kan jag nu vara säker på att bara skuggorna kommer påverkas. Jag kan också skapa en lagermask och på det här sättet låta underliggande lager – om jag använder mig av flera exponeringar i min bildbehandling – lysa igenom och på så vis ”blandas” ihop med min ursprungliga exponering.

Markering baserad på färgområde som alternativ till luminansmasker.

Skuggorna i bilden är markerade.

Kanalmask istället för färgområde

När jag vill skapa luminansmasker gör jag det med hjälp av kanalmasker. Det här går att göra manuellt för den som vill och jag rekommenderar dig att prova att göra det manuellt ett par gånger för att verkligen förstå vad som händer och hur du arbetar bäst med dina markeringar.

I förlängningen blir det väldigt tröttsamt att skapa de olika maskerna för högdagrar, medeltoner och skuggor manuellt varje gång. Därför använder jag mig av Instamask tillsammans med Raya Pro. Dessa kostar pengar och är väl värda sin kostnad, men innan du rusar iväg och köper något kan du prova något utav gratisvarianterna jag länkar till längst ner i inlägget.

Skapa luminansmasker manuellt

Skapa luminansmasker automatiskt

Du har ett par olika vägar att gå. Antingen använder du dig av funktionsmakron, eller så använder du dig av ett plugin. Det finns många olika att välja mellan och jag har provat flera av dom. De som jag har provat och som är lättast att använda länkar jag här:

Paneler / Plugin till Photoshop

Dessa lägger sig som en panel i Photoshop och är lite mer avancerade än ett vanligt makro. Bägge dessa är gratis. Väljer du Easy Panel får du också tillgång till funktioner för skärpa och dodge & burn!

Ta din bildbehandling till nästa nivå

När du har kommit så här långt har du alla verktyg tillhands för att lyfta din bildbehandling till nästa nivå. Oavsett om du fotograferar landskap eller porträtt. Det här är det naturliga steget för dig som har börjat experimentera med lite mer avancerade bildbehandlingstekniker. Om du är helt ny på det här med att använda sig av flera olika exponeringar och vill veta mer kan du lära dig mer om grunderna här:

Läs mer: HDR Guide – Vad är HDR?