Bilkyrkogården i Ryd – HDR Guide

Fotot i det här inlägget togs en kväll på Bilkyrkogården i Ryd tillsammans med Foto Karlshamn. Under ett par timmar fotograferade vi allt från gamla rostiga bilvrak och bussar till gamla boningshus och vindar. Om du vill åka hit rekommenderar jag att se till att du har gott om tid för timmarna springer väldigt snabbt iväg när du väl börjar fotografera.

Det här är en del av min HDR Guide på Svenska.

Läs vidare för att se alla steg från Lightroom till färdig exporterad jpg-bild redo att läggas ut på Facebook eller skickas till förstoring. Klicka gärna på bilderna för att se en större bild där det lättare går att se vad jag har gjort i Photoshop. Tveka inte att fråga om det är något du undrar om, det är inte helt lätt att se vad jag gör i Photoshop alla gånger men min förhoppning är att du ska få ett hum om mitt arbetssätt.

Den färdiga bilden

Så här ser det färdiga resultatet ut efter sammanslagningen till HDR i Lightroom och mina justeringar i Photoshop. Stegen nedan visar hela händelseförloppet.

Bilkyrkogården i Ryd - HDR Guide - Ludwig Sörmlind
Den färdiga bilden efter bildbehandling i Lightroom och Photoshop.

Bilkyrkogården i Ryd - HDR Guide - Ludwig Sörmlind

Här ser du de fem raw-filerna som jag konverterat till DNG-format i Lightrooms biblioteksmodul tillsammans med ett par andra bilder från kvällens fototräff. Innan jag sammanfogar bilderna till en HDR-bild aktiverar jag borttagning av kromatisk aberration samt profilkorrigering i framkallningsmodulen. Om vitbalansen skiljer sig för mycket från verkligheten gör jag en grundjustering av densamma innan jag sammanfogar de 5 exponeringarna till en HDR-bild.

Bilkyrkogården i Ryd - HDR Guide - Ludwig Sörmlind

Den här kvällen var väldigt vindstilla, vilket var tur då just träd, gräs och grenar gärna rör sig mellan de olika exponeringarna och skapar spökskuggor som kan vara lite jobbiga att bli av med. Tack vare ett stadigt stativ och fjärrutlösare behövdes ingen korrigering av spökskuggor den här gången, vare sig den automatiska i Lightroom eller manuellt senare i Photoshop.

Bilkyrkogården i Ryd - HDR Guide - Ludwig Sörmlind

Grundjusteringar i Lightroom

I nästan alla HDR-bilder jag tar drar jag upp reglaget för skuggor till +100 eller någonstans där i  närheten. Tack vare att bilden består av 5 exponeringar från -2EV till +2EV finns det tillräckligt med information i bilden för att undvika brus i skuggorna trots att jag ökat värdet så mycket det bara går.

Högdagrarna sänker jag till -100 för att hämta hem ytterligare lite information. Nästa steg är att ställa in vitan och svärtan för att undvika utfrätta högdagrar och alldeles för mycket helsvarta partier. Jag föredrar att det finns ett par punkter i en bild som är helt svarta men jag vill till varje pris undvika att högdagrarna tappar all sin information. I det här fallet landade vitan på -11 och svärtan på +48.

Snabbtips i Lightroom

Håll in SHIFT och dubbelklicka på reglagen för vita och svärta och låt Lightroom sätta det optimala värdet. Tipset fungerar även på många andra reglage.

Bilkyrkogården i Ryd - HDR Guide - Ludwig Sörmlind

Vid det här laget har jag gjort allt som jag vill göra med bilden i Lightroom och jag väljer att fortsätta redigera bilden i Photoshop. Jag hade kunnat nöja mig här men bilden är för ”platt” för min smak och jag vill framhäva vissa detaljer lite mer.

Bilkyrkogården i Ryd - HDR Guide - Ludwig Sörmlind

Bilkyrkogården i Ryd - HDR Guide - Ludwig Sörmlind

Bilkyrkogården i Ryd - HDR Guide - Ludwig Sörmlind

För att ta bort det lilla bruset som finns i bilden använder jag mig av Google Nik Collection’s verktyg Dfine2. Jag lägger också en svag förskärpa med hjälp av Sharpener Pro 3: (1) RAW Presharpener.

För att det inte ska bli kaka på kaka ser jag till redan i Lightroom där jag gör den första bildbehandlingen att ingen skärpa läggs på innan fortsatt redigering.

Jag försöker alltid att hålla min bildredigering så odestruktiv som möjligt men värdet av att ha kvar brusreduceringen och förkärpan som separata lager är väldigt liten så jag slår samman dessa två lager för att hålla ner den slutliga filstorleken på min MASTER-fil.

Bilkyrkogården i Ryd - HDR Guide - Ludwig Sörmlind

Bilkyrkogården i Ryd - HDR Guide - Ludwig Sörmlind

Bilkyrkogården i Ryd - HDR Guide - Ludwig Sörmlind

Innan jag går vidare med min bildbehandling känner jag att färgerna är en aning för varma. Jag väljer därför verktyget Matcha färg och låter Photoshop sköta färghanteringen.

Jag gillar resultatet och jag har nu alla förutsättningar att få till en kanonbild utan färger som sticker iväg för mycket åt något håll.

Jag låter en kopia av den ursprungliga bilden innan jag gjorde något ligga kvar längst ner i lagerstapeln tillsammans med lagret där brusreduceringen och förskärpan redan ligger och färgkorrigeringen får även den ligga i ett eget lager. Dessa lager lägger jag i en lagergrupp som jag döper till FÖRE.

Bilkyrkogården i Ryd - HDR Guide - Ludwig Sörmlind

Dodge & Burn – måla med ljus

Den mest tidsödande processen men också den som kan påverka slutresultatet mest är Dodge & Burn. Det hela handlar om lokal kontrasthöjning där du förstärker ljusa respektive mörka partier manuellt genom att måla fram skuggor och ljusa partier med penselverktyget och masker.

För dig som älskar att pilla med detaljer är det här den bästa delen, här kan du lägga timmar och gå ner på pixelnivå om du vill. Det vill inte jag göra så jag är nöjd efter ett par minuters målande. Jag använder mig utav kurvlager och det finns flera andra sätt att göra det här. Jag överdriver gärna effekten för att lättare kunna se var jag målar och sänker sedan opaciteten på kurvlagren tills jag är nöjd med utseendet.

Bilkyrkogården i Ryd - HDR Guide - Ludwig Sörmlind

Nästa steg i bildbehandlingen är att lägga på den så kallade Ortoneffekten. Det här har blivit något av en favorit och du hittar effekten på nästan alla mina bilder. Det är viktigt att inte överdriva effekten då det snabbt kan se ganska märkligt ut. Jag går inte in på hur jag går tillväga mer än så i det här inlägget.

Jag bestämmer mig för att beskära bilden en aning för att klippa bort lite skog och istället försöka framhäva bilen som är mitt tänkta huvudmotiv.

Bilkyrkogården i Ryd - HDR Guide - Ludwig Sörmlind

För att ytterligare framhäva bilen lägger jag en svag vinjettering för att mörka ner omgivningarna och försöka leda blicken direkt till bilen.

Även detta gör jag med hjälp av två kurvlager. Ett för att mörka ner och ett för att ljusa upp. Precis som med det flesta saker i Photoshop finns det flera sätt att komma fram till samma resultat. Det här är metoden jag använder mig mest utav.

Bilkyrkogården i Ryd - HDR Guide - Ludwig Sörmlind

Bilkyrkogården i Ryd - HDR Guide - Ludwig Sörmlind

Nu återstår endast att framhäva de små, små detaljerna i bilden samt lägga på lite skärpa. Bilden är nu klar och jag sparar alla redigeringar och lager i en MASTER-fil i TIFF-format. På så vis kan jag när som helst gå tillbaka och ändra något om jag inte är nöjd eller om jag någon gång i framtiden behöver förändra något för att passa ett speciellt papper eller liknande.

Bilkyrkogården i Ryd - HDR Guide - Ludwig Sörmlind
Före-bild
Bilkyrkogården i Ryd - HDR Guide - Ludwig Sörmlind
Efter-bild

 

Här hittar du tillbaka till HDR Guiden.

HDR Guide på Svenska