Äventyrslusta och längtan efter sommar

Uppdaterad 17 april, 2017

Det börjar rycka lite i gaspedalsfoten och jag börjar längta ut på vägarna igen. Det var flera veckor sedan jag lämnade kommungränsen och jag minns tillbaka på ett par minnesvärda turer jag och frun i huset gjorde. Vi har alltid gillat att åka bil och när vi gör det utan att gjort upp någon plan innan så gillar vi det ännu bättre.

Vi låter dagsformen bestämma och väljer resmål på morgonen och gör iväg. Inte helt sällan blir slutmålet för dagen något helt annat men det spelar liksom ingen roll. Andra reser för att komma fram medan vi försöker göra resan till vårt mål.

Ärligt talat tror jag att vi hade varit lika nöjda om vi slagit läger på Konsumparkeringen mellan glasigloon och återvinningscentralen.

På en sådan plats tillbringades en natt i Karlskoga i somras. Det märkte vi inte när vi parkerade för natten men vi blev strax upplysta om var vi satt och åt frukost när den ena Karlskogabon efter den andra började slänga glas och gamla pappkartonger i de olika containrarna.

Roadtrip för naiva

Förra sommaren bestämde vi oss för att korsa landets gräns och köra in bland fjordar och vilda får i vårt hejdlöst vackra land Norge. Bilderna i det här inlägget kommer därifrån. Mitt mål med resan var att få köra upp och kanske till och med ner för Trollstigen. Uppåt gick bra men under nedvägen höll jag på att frontalkrocka med en fullpackad turistbuss.

Vår kanske lite för naiva tanke var att vi skulle sova under stjärnorna i bakluckan på vår bil tillsammans med två hundar, laga mat på stormkök och i värsta fall krypa ner i ett tält om det var för obekvämt. Tältet slängdes på första campingplatsen och resans nätter tillbringades på diverse hotell och vandrarhem som bokades några timmar innan vi kom fram med hjälp av diverse bokningssajter och appar.

Klicka här för att läsa mer om vår resa i Norge – jag minns det som om det vore igår och jag tror att jag kommer bära med mig minnena härifrån hela livet.

Roadtrip Norge Sommaren 2015

Dela:

Ett svar på “Äventyrslusta och längtan efter sommar”

1. Det du beskriver, att sova under stjärnorna låter fantastiskt. Och många har säkerligen prövat på det också med samma resultat som ni hade. Man får vara en riktig naturmänniska för det. I min ungdom tältade jag med kompisar, men det var inte för att kolla på stjärnor… :D Jag har så många gånger tänkt på att göra en resa själv och besöka olika platser, men är väldigt dålig på att planera. Själv vill jag iallafall resa så jag kan göra vad som faller mig in. En rea jag skulle vilja göra är att besöka gamla historiska byggnader i Sverige som man får fotografera, både inomhus och ute. Men det blir en himla massa planering med rutterna och de olika platserna. Först måste man veta vilka byggnader det finns och läsa om dem, sen får man ta resorna i omgångar med begränsat antal platser.

Tack för att du kommenterar!