Arbetsflöde för fotografer – från fotografering till färdig bild

Mitt arbetsflöde skiljer sig förmodligen mot ditt. Det finns nog lika många arbetsflöden när det kommer till bildskapande och bildorganisering som det finns fotografer och jag brukar alltid försöka få en inblick i hur andra fotografer och kreatörer gör när de arbetar. Jag gillar att få insyn i allt från själva fototillfället till den färdiga bilden, redo för leverans, oavsett om det handlar om bilder, trycksaker eller kanske till och med ett tryckt klädesplagg. Läs vidare för att se hur ett organiserat sätt att arbeta med bildfiler från kameran ända fram till en färdig bild kan hjälpa just dig.

Mitt arbetsflöde skiljer sig egentligen inte speciellt mycket från andras. Alla som sysslar med digital fotografering ställs inför samma problem. Kamerans bilder måste på något sätt överföras till en dator. När bilderna är färdiga och bildbehandlade ska de vidare till nästa steg i kedjan.

Jag har dock ett par regler som jag försöker att inte tumma på allt för mycket när jag arbetar med bilder och grafik.

Anledningen till mitt arbetsflöde

Dessa regler har kommit till för att säkerställa att jag aldrig ska stå utan en högupplöst bild om behov skulle uppstå. Jag har nämligen under årens lopp hamnat i situationer där jag skulle behövt leverera en högupplöst bild som jag tagit för flera år sedan men där jag bara har sparat den färdigredigerade bilden i webbanpassad upplösning tillsammans med en råfil utan några sparade redigeringar.

Hur jag kom fram till den färdiga bilden med hjälp av bildbehandling i Photoshop från den orörda platta råfilen har jag ofta ingen riktig aning om flera år efter att bildbehandligen skett.

Ofta har den webbuppösta bilden räckt till för tryck eller uppladdning på en hemsida någonstans men det har också hänt att jag har behövt ladda in den ursprungliga råfilen i Photoshop och försökt härma och gissa mig fram till en färdig bild som jag sedan har kunnat spara, eller exportera, ut till en högupplöst bild istället.

Ordning och reda underlättar oerhört

Jag tror inte att jag är ensam om att ha råkat ut för det här men tack vare mina misstag har jag arbetat fram ett sätt som åtminstone får mig att sova tryggt om natten med vetskapen om att hela min bildbank både är säkerhetskopierad och att jag när som helst kan få fram högupplösta eller webbanpassade bilder av vilken bild som helst i mitt bildbibliotek.

Läs vidare om du vill veta mer om hur jag gör för att försöka hålla ordning på mina hårddiskar.

1. Förberedelser

De allra flesta gånger jag ger mig ut med min kamera är det för att jag vill koppla av från vardagen en stund. Mitt fotograferande är till största del en hobby och en fritidssysselsättning. Trots det så försöker jag alltid hålla mina kamerabatterier laddade och kameraväskan packad så att jag snabbt och enkelt ska kunna rycka åt mig väskan och åka iväg på jakt efter något att fotografera.

Jag börjar alltid med att formatera de minneskort som jag avser ha med mig. Genom att göra detta får jag ganska direkt ett kvitto på att minneskorten fungerar och jag gör mitt bästa för att undvika att mina bildfiler blir korrupta.

Formateringen gör jag med hjälp av kameran, jag formaterar alltså inte minneskorten i datorn eller något liknande.

Läs mer: Memory card best practices: 15 things you should already be doing – tbexcon.com

2. Töm minneskorten!

När jag är färdig med mitt fotograferande och är tillbaka vid datorn igen börjar nästa steg i bildskapandet.

Det första jag försöker göra när jag kommer hem från en fotografering, oavsett hur lång eller kort den har varit, är att tömma minneskorten. Så fort mina råfiler från kameran landar på min dators hårddisk börjar min automatiska säkerhetskopiering och jag kan vara trygg med vetskapen om att mina bilder inte kommer försvinna utan helt utan räddning.

I samband med att jag lägger över bilderna från kamerans minneskort konverterar jag även mina råfiler till DNG-filer. Det finns både för- och nackdelar med det här tillvägagångssättet.

Hur gör du? Konverterar du till DNG eller använder du din kameras egna filformat?

3. Säkerhetskopiera

I samma sekund som mina bilder landar på hårddisken startar min säkerhetskopiering. Jag använder mig av tjänsten Backblaze för min säkerhetskopiering. Än så länge har jag inte drabbat av en fallerande hårddisk som har tvingat mig att använda mig av återställningsfunktionen men jag vet att det är en tidsfråga.

Att en hårddisk förr eller senare går sönder är ett faktum, den stora frågan är när det sker och om det som fanns på disken fanns säkerhetskopierad någon annanstans.

4. Capture, Master, Output

För att snabbt och lätt kunna hitta mina filer även om det var flera år sedan jag tog dom har jag anammat följande mappstruktur. Direkt vid importen från kameran döper jag mina bildfiler efter följande princip.

  1. Datum
  2. Beskrivning
  3. Kamerans serienummer

En typisk råfil skulle därför kunna se ut på det här viset efter att jag konverterat den till dng-formatet.

2018-03-08_självporträtt_3054.dng

Det här gör att jag snabbt ser när bilden togs och jag får en idé om vad bilden handlar om utan att behöva öppna den eller ens titta på en förhandsvisning.

På min dators hårddisk där bilderna så småningom hamnar efter att ha blivit överförda från min kameras minneskort lägger jag samtliga bilder från en och samma fotografering i en mapp. Om vi följer exemplet ovan döper jag förmodligen mappen till 2018-03-08_självporträtt, eller något i den stilen.

Nästa steg i mitt arbetsflöde är att skapa 3 stycken undermappar.

CAPTURE

I den här mappen lägger jag mina omdöpta råfiler och det är härifrån jag hämtar mina filer för att sedan arbeta vidare med dom i Photoshop. Om samma fototillfälle inkluderar flera olika motiv eller platser lägger jag dom som undermappar till CAPTURE-mappen.

Min mappstruktur skulle kunna se ut såhär:

Arbetsflöde för fotografer - Mappstruktur / Workflow for photographers - Folder structure - Ludwig Sörmlind

Jag har provat flera olika sätt för att hålla ordning bland mina filer och bilder och det här är det som fungerar tveklöst bäst för mig och för hur jag arbetar.

Det finns dom som klarar av att ha tusentals bildfiler huller om buller fördelat på flera olika mappar, hårddiskar och USB-stickor och ändå ha full kontroll över var de har sina bilder men jag är tyvärr inte en av dom.

MASTER

Så fort jag börjat arbeta med en bild sparar jag den. Genom att göra så säkerställer jag att den automatiska sparningsfunktionen i Photoshop har en chans att göra sitt arbete.

Arbetsflöde för fotografer - Struktur / Workflow for photographers - Structure - Pixabay

Det här är för övrigt en bra regel oavsett vilket program du sysslar med. En stor del av min tid framför en dator när jag inte redigerar bilder, och på senare tid även små filmer, tillbringas i grafiska program som Coreldraw, Illustrator eller InDesign och i samtliga dessa har jag tagit för vana att spara mina filer och projekt redan innan jag börjar arbeta med dom och jag sparar både ofta och gärna under arbetes gång.

I MASTER-mappen sparar jag den färdiga bilden med alla justeringslager och filter. Jag föredrar att spara mina masterfiler i TIFF-formatet för att vara säker på att mina filer blir så kompatibla med så många olika bildredigeringsprogram som möjligt jämfört med Photoshops PSD-format.

Läs mer: TIFF vs PSD – Adobe Community

När jag sparar min fil, som ofta kan hamna på flera hundra MB, ibland även flera GB, ser jag till att jag aktiverar komprimering för att hålla nere filstorleken så mycket som möjligt.

OUTPUT

Från min masterfil sparar jag sedan ut min färdiga jpg-fil. Om jag ska lägga upp bilden på Facebook eller Instagram sparar jag ut en för ändamålet anpassad jpg-film med skärpa för webben direkt från Photoshop.

Läs mer: Photoshop Secrets 16: Perfect Sharpening & Resize for the Web – Jimmy McIntyre

Om jag däremot ska skicka en bild till ett tryckeri eller till Printler ser jag till att spara min bild med inställningar anpassade för detta.

För att hålla reda på mina olika utfiler lägger jag till prefixet _www eller _print till mina filer för att jag snabbt och lätt ska hitta rätt fil i Windows utforskare.

Idén till det här sättet att organisera mina bilder fick jag från Phlearn. Aaron Nace på Phlearn lägger dock till ytterligare en nivå, SELECT, vilket jag finner onödigt för mitt sätt att arbeta och strukturera mina bilder.

Arbetsflöde på engelska?

En av anledningarna till att jag använder engelska titlar på mina mappar är för att mapparna automatiskt hamnar i rätt ordning, enligt mitt arbetsflöde och synsätt, så länge du sorterar dina mappar i alfabetiskt ordning.

Du kan naturligtvis döpa dina mappar till något helt annat, antingen med bokstäver eller siffror. Ett alternativ till CAPTURE, MASTER och OUTPUT skulle kunna innehålla både siffror och bokstäver eller någonting som passar dig och ditt arbetsflöde bättre än att blanda in det engelska språket i din mappstruktur om du inte i vanliga fall använder dig utav det.

Huvudanledningen till att dela upp bildfilerna i olika mappar på det här sättet är för att du när som helst, snabbt ska kunna hitta just den där bildfilen som du söker efter och snabbt kunna exportera en ny jpg-fil anpassad på Facebook, Pinterest eller kanske Instagram.

Läs mer: The Ultimate Guide to Workflow in Lightroom and Photoshop – Phlearn.com

5. Säkerhetskopiera (igen!)

När jag har kommit till det här steget känner jag mig ofta nöjd och trygg. Jag har mina råfiler i tryggt förvar, jag har mina masterfiler innehållandes samtliga lager, redigeringar och bildbehandlingsarbete och jag har färdiga utsparade jpg-filer anpassade till precis det som jag har för avsikt att använda dom till.

Från det att den första råfilen landade på hårddisken har mitt säkerhetskopieringsprogram sett till att samtliga filer så snabbt som mitt bredband förmår säkerhetskopieras och sparas om olyckan skulle vara framme.

Backblaze är den säkerhetskopieringslösningen som jag har fastnat för och använder och det hela verkar fungera utomordentligt bra. Än så länge har jag varit förskonad från ödesdigra hårdiskkrashcer men som alla vet som har varit med om en sådan är att det kommer hända – förr eller senare. Jag inser att jag upprepar mig nu men att ha en välfungerande säkerhetskopieringslösning är den bästa försäkringen du kan ha mot förlorade bilder.

Läs mer: Säkerhetskopiera dina bilder och filmer

6. Google Photos

Jag laddar upp samtliga webb-redigerade bilder på mitt Google Photo-konto. Här har jag gratis obegränsad lagring så länge jag ser till att inte ladda upp alldeles för högupplösta filer. På Google Foto kan jag sedan organisera mina bilder i album och alltid ha hela mitt utsparade bildbibliotek ett par knappklick bort på min smartphone.

Arbetsflödet hos dig?

Hur gör du för att hålla ordning i bildarkivet? Använder du Lightrooms med alla dess smarta funktioner för organisering eller är du som jag och förlitar dig till en stenhård mappstruktur och Adobe Bridge för navigering mellan de olika mapparna?

Lämna gärna en tanke i kommentarsfältet!

3 tankar på “Arbetsflöde för fotografer – från fotografering till färdig bild

  1. Jag har inte kommit igång med att säkerhets kopiera mina bilder på molnet, och ju mer jag väntar har jag märkt att desto mera tvekar jag, för man samlar på sig mer och mer filer, och det tar tid att ladda upp allt. Eftersom jag har alla filer på en extern hd ska jag koppla in den till min andra dator och ladda upp dem, men när jag äntligen gör det, tja…😊 Det du säger o att även spara en redigerad bild i högupplöst format är ju väldigt bra. har inte tänkt på det alls, en bra idé så man slipper redigera dem igen och jag och Åke ska ställa ut foton, meningen var i Sölvesborg i påskhelgen då det arrangeras en konstutställning i den gamla silon, men kom på att det är den helgen jag ska flytta…

    • Det bästa är nog om man lyckas hitta ett sätt som sköter om allting automatiskt. På så vis blir det aldrig jobbigt och omständigt.

      Nu har jag fiber indragen i villan men innan dess hade jag en vanlig ADSL-uppkoppling via Telia. Den första säkerhetskopieringen tog över 2 månader att bli färdig.

      Om man har plats kvar på din hårddisk tycker jag att det är väldigt smart att spara både originalfilen från kameran, filen som du använt i redigeringen och den färdiga bilden som du sparat ut.

      Jag sparar ut olika versioner för olika ändamål. Ska någonting upp på internet sparar jag ut en fil i 1920 pixlars bredd (eller 1080 om den ligger på höjden) då det är en vanlig bildskärmsupplösning och det går så lätt att hålla ner filstorleken. Men om jag vill trycka bilden på papper så sparar jag ut en bild utan komprimering och i samma storlek som den fotograferades i.

      Jag har också olika inställningar för skärpa. Det som ska ut på papper skärper jag lite hårdare.

  2. Hej

    Jag är ju en LR nörd så jag kör med det biblioteket, gör även som du med automatiska uppdateringar till Backblaze.
    Viktigare bilder (familj och speciella tillfällen) gör jag en extra kopia på till en extern HD.

    Ha en trevlig helg / Mathias

Tack för att du kommenterar!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.