Roadtrip Norge Sommaren 2015

Ända sedan jag för ett par år sedan fick syn på en film tagen från en husbil eller liknande som färdades längs Atlanthavsvägen i Norge har jag känt ett sug att åka dit på en roadtrip. Jag har haft turen att gifta mig med med en någorlunda äventyrslysten fru så själva övertalningsprocessen var ganska kort. När årets semester började närma sig var också resmålet spikat. Vi skulle åka till Norge.

Det här med mindfulness och att leva i nuet är filosofier som jag försöker anamma och se upp till men det är inte alltid som det fungerar. Jag har en stressmage av sällan skådat slag och jag vet att syskon och föräldrar förmodligen drar lite på munnen när de läser det här.

Nu har en enig läkarkår informerat mig om att gluten är något som absolut inte skall passera genom min kropp men det är en ganska nyvunnen kunskap och ingenting som jag visste i min tidiga ungdom.

Var är toaletten?

Livet fungerar relativt smärtfritt så länge som jag inte råkar få i mig något med gluten och jag behöver inte inte längre konstant kika över axeln för att se var eventuella toaletter finns. Det gör att att jag kan vara mycket mer spontan till allas stora glädje och förtjusning – inte minst min egen.

Jag gillar annars att planera saker in i minsta detalj och lägga minutiösa tidsplaner för det mesta men under den här semester ville jag bara flyta med och göra precis vad som föll mig in. Malin jublade och vi började klura på vad man egentligen behöver ha med sig på en roadtrip. Fortsätt läsa för att se vad vi kom fram till.

Var ska vi sova?

Via eBay hittade Malin en uppblåsbar madrass som verkade vara figursydd till baksätet/bakluckan i vår bil. Nytt för i år är att vi numera färdas i en Kia Carens då lilla skitbilen (Volvo V40) började bli lite till åren kommen.

Denna madrass blåstes lätt upp med en medföljande elektrisk pump och på bara ett par minuter fäller man baksätena och blåser upp madrassen och bilen har helt plötsligt blivit ett rullande vandrarhem. Där hade vi lösning på problem nummer 1.

Var vi än råkade hamna hade vi alltid en sovplats redo på ett par minuter. Detta gjorde också att vi tvingades hålla ner mängden packning som vi hade med oss.

2015-07-28 20.11.59_www

All packning som under färd ligger i bakluckan behöver få plats i de två framsätena och instrumentbrädan. Malin som den packningsexpert hon är löste det här utan bekymmer och jag kunde lägga all kraft och fokus med projekt matlagning. Det projektet blev jag med tiden fråntagen. Ganska väntat.

Äta bör man – annars dör man

För att köpa en norsk krona behöver man hosta upp 1.06 svenska kronor. Det är inte speciellt stor skillnad. Efter lite efterforskningar insåg vi att priserna i Norge inte alls är vad vi var vana vid i Sverige och att äta varje måltid på restaurang var uteslutet.

Ett stormkök från Biltema införskaffades därför, tyvärr var det år och dagar sedan jag senast använde mig utav ett dylikt matlagningsredskap så jag övertygade Malin om att vi skulle genrepa kvällen innan vi åkte med en stormkökstillagad middag.

Sagt och gjort, maten lagades och upptäckten gjordes att vi behöver minst två stormkök. Att först koka ris och sedan börja om för att steka något var orimligt.

2015-07-26 18.57.44_www

På vägen till Norge tog vi vägen om Biltema och införskaffade stormkök nummer två tillsammans med ett par självuppblåsbara liggunderlag. Ett 2-mannatält hade vi införskaffat oss tidigare och glatt provmonterat ute på gräsmattan. Detta tält är inte längre med oss idag.

Redo för avfärd

Sovplats var nu ordnad, maten likaså. Hygien och toalettbestyr lämnade vi lite åt slumpen. I vanliga fall hade detta gjort mig lätt nervös men nu skulle vi ju leva i nuet. Jag ville inte helt släppa alla kontroll och då vi färdades med våra små odågor till hundar forskade jag fram att man behöver ha sällskapsdjurspass för att få ta in hundar i Norge.

Man får inte heller ta in vilka hundar som helst men en gammal trött Cavalier King Charles och en småbusig Kinesisk Nakenhund var inga problem. Efter lite läsande från vana husbilsresenärer och andra globetrotters visade det sig att Norge är rastplatsernas land och de flesta av dessa rastplatser hade en WC. Toalettbekymret var härmed också löst.

Resa med djur

IMG_4027-Redigera_wwwFör att komma in i landet behövde hundarna avmaskas och det här ställer vissa logistiska krav. Avmaskningen måste ske minst 24 timmar och högst 120 timmar före ankomst. Läs mer på visitnorway.com om du skall resa med en hund, katt eller kanske en iller till Norge.

Hur som helst, hos veterninären ordnades pass, åksjuketabletter för worst case scenario och den ack så viktiga avmaskningen. Avmaskningsmedel skulle man tydligen ha med sig själv och det hade vi missat.

Lyckligtvis så ligger apoteket bara ett par hundra meter från veterinärkliniken så det hela löste sig men detta bör noga kollas upp innan så att du inte står där med en hund som ska avmaskas och ingen avmaskningsmedicin finns.

Med undertecknade pass och avmaskade djur var det bara att åka hem och invänta avresedagen. När morgonen kom packades bilen i bästa Tetris-stil och vi rullade så sakteliga iväg mot vårat mål.

Äventyrslystna såg vi fram emot de första milen på vägen och vårt mål för dag nummer ett var att passera över till Norge via Svinesund. Så blev det inte riktigt och vägen dit var inte helt spikrak.

Läs vidare om vårt Norgeäventyr

Här kommer inlägg från varje dag under resan. Från avfärden i Mörrum till hemkomst.