Roadtrip med husbil genom Sverige

Uppdaterad 17 april, 2017

Resdag 8 – Stocka till Karlskoga

Resdag 8 började det kännas som att de allra vidaste äventyren sakta börjat ebba ut och det handlade mer om transport än sightseeing. Vi befann oss i Stocka Gästhamn där ett ihållande regn rytmiskt hade trummat på husbilens tak hela natten. Säga vad man vill om regn men man sover väldigt bra i det. Malin njöt av fulla muggar där hon sov under sitt täcke och själv hade jag sovit som ett spädbarn.

Bordet och stolarna som vi hade avnjutit vår middag på under gårdagen stod kvar vid husbilens bakhjul och var i det här laget extremt blöta. Vi samlade ihop våra tillhörigheter och packade ihop oss så gott det gick i regnet och innan vi körde vidare passade jag naturligtvis på att återigen fylla på vattnet.

Malin hade vid det här laget börjat skratta så fort jag nämnde ordet färskvatten så det var nästan i smyg som jag tassade ner till vattenslangen som satt monterad nere på bryggan.

Kamratskap på parkeringen

Vi vinkade av våra nattgäster i husbilarna runtomkring oss och försökte språka ett par ord med en nytillkommen tysk husbilsägare som även han körde Hymer och som hade väldiga problem att klura ut vilket wifi-lösenord som gällde till vilket tillgängligt wifi-nätverk. Ett par minuter senare klurade vi ut hans dilemma och vi rörde oss återigen ut mot stora vägen.

Europaväg igen

Nu befann vi oss återigen ute på E4:an och efter ett par mil gick hjärnan på autopilot. Jag klickade i farthållaren och lät husbilen göra majoriteten av jobbet. Vid det här laget hade vi fyllt upp ett par dieseltankar och på så sätt fått lite bättre koll på den egentliga dieselförbrukningen. Jag var lite orolig i och med att husbilen är utrustad med automat men det behövde jag inte vara. Förbrukningen låg mellan 0,83-0,9 liter per mil och det var jag riktigt nöjd med.

Vi fortsatte förbi Hudiksvall, Enånger och Söderhamn innan det började kurra lite i magen. Vi körde vidare mot Gävle där vi hittade ett Max samt ett Biltema. Vis av erfarenheterna av de första dagarnas resa, som vid det här laget kändes som att det var två veckor sedan, utökade vi husbilens utrustningen med en vattenkanna modell 10 liter för de gånger då det helt enkelt inte finns en slang samt lite tallrikar och glas i slagtålig plast.

Karta över vår resväg mellan Stocka och Karlskoga - Ludwig Sörmlind

Egentligen var tanken att vi skulle köpa ett par nya nivåklossar då de vi köpte hos Bengt i Örkelljunga sprack vid första användningen med dessa var helt slut förutom en modell som skulle sättas samman som en slags byggsats. Varken jag eller Malin kände oss vidare glada i pussel och byggsatser just där och då och lät klossarna ligga kvar på sin plats i hyllan.

En låda säkringar fyndades också efter natten på kalfjället då värmen lade av helt och hållet. Detta skulle senare visa sig vara ett mycket bra drag, mer om det kan du läsa i ett senare inlägg.

Marknaden uti Nora

För att få lite variation på omgivningarna tog vi vägen förbi Fagersta och Nora innan vi anlände i ett blåsigt Karlskoga. Här hade jag läst i Ställplatsappen om en ny fin ställplats där Karlskoga Kommun står för el och hela faderullan och den var vi lite nyfikna på att kolla in närmare.

Men först tillbringades ett par timmar tillsammans med far och syster i staden som verkar ha lika många pizzerior som hårfrisörer.

När kvällen började närma sig natt lämnade vi stadskärnan i Karlskoga och letade oss ut till ställplatsen vid Bofors udde i jakten på någonstans att tillbringa natten. Det var vi långt ifrån ensamma att göra så när vi kom fram till ställplatsen stod där långt många fler husbilar än vad som faktiskt fick plats.

I skumrasket ville vi inte försöka hitta en halvplan plats ute i vegetationen intill ställplatsen så en ny plats letades snabbt upp med hjälp av tidigare nämna app.

Var ska vi sova i natt?

Ett par minuters färdväg bort hittade vi vad som i mörkret såg ut att vara en riktigt trevlig liten parkering med tydliga skyltar som visade på att husbilar var mer än välkomna att stanna över natten. Här stannade vi till och lydde uppmaningen med glädje.

Varken jag eller Malin behövde vänta särskilt länge förrän dagens många mil på rätt så tråkiga vägar tog ut sin rätt och vi slocknade i varsin säng.

Morgonen därpå inser vi varför platsen var så tom då den första glada medborgaren i Karlskoga dyker upp vid 7-strecket på morgonen och börjar kasta glasflaskor i en återvinningscentral. Mer om det kan du läsa i nästa dags inlägg.

Dela:

2 svar på “Roadtrip med husbil genom Sverige”

  1. Det är ju en frihet att köra med en husbil. Jag hade nog inte satt upp fasta planer utan kollat nätet efter platser som intresserar mig, och sedan blir det ju många platser ”på köpet” under färden :)

Tack för att du kommenterar!