Så gör du ett hemmagjort gråfilter

När du precis börjar fotografera så är en av de första sakerna du inte visste att du saknade ett gråfilter. Dessa går under många namn. ND-filter är ett namn på samma produkt där ND står för Neutral Density. Grundtanken med de här filtren är att du blockerar en viss mängd ljus som annars hade träffat din sensor. Detta möjliggör mycket längre slutartider än vad du hade kunna åstadkomma utan filter.

Obs! Inlägget innehåller sponsorlänkar!

Det här blogginlägget är skrivet för dig som inte riktigt vet vad ett gråfilter är eller hur man använder det. Om du går in på en fotoaffär, antingen i en fysisk butik eller i en webbshop av något slag så kommer du hitta alla möjliga olika gråfilter och det kan vara svårt att veta vad det är du egentligen behöver.

För att kunna fotografera med långa slutartider mitt på dagen när dagsljuset är som starkast måste man på något sätt begränsa mängden ljus som träffar kamerasensorn. I det här inlägget får du lära dig hur du kan bygga dig ett eget gråfilter för att på så vis förlänga dina slutartider.

Vad är ett gråfilter?

Ett gråfilters primära uppgift är att begränsa mängden ljus som träffar din kamerasensor. Detta i sin tur gör att du kan använda stora bländare vid tillfällen där din bild annars skulle blivit överexponerad. Gråfilter används ofta vid filmning där man av olika anledningar måste begränsa mängden ljus för att kunna bibehålla rätt slutartid och på så sätt få den där filmkänslan som nästan bara en 180° kan ge.

Allt som oftast används gråfilter vid landskapsfotograferingar där man av olika anledningar vill förlänga slutartider. När vatten eller moln är inblandad blir effekten ofta väldigt stark och kan ge dina bilder det där lilla extra – det som är svårt att sätta ord på men man vet direkt när man har fått till det.

Inte bara fördelar

Gråfilter graderas med f-tal. Enkelt förklarat så halveras eller fördubblas mängden ljus som träffar din kamerasensor (eller film om du fotograferar analogt) för varje f-tal du ökar eller minskar.

Ett vanligt objektiv kan ha ”f-stoppen” 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16, 22, 32 och varje steg uppåt halverar mängden ljus som träffar sensorn. f/8 släpper alltså igenom dubbelt så mycket ljus som f/16 och tvärtom.

Om f-talet divideras med roten ur 2, ökar bländardiametern med samma faktor och dess area ökar med en faktor av 2

Ju större f-tal desto mindre bländare vilket släpper igenom mindre ljus samtidigt som skärpedjupet ökas.

Dyra specialtillverkade gråfilter är helt neutrala och du får varken en färgskugga eller andra otrevligheter när du använder dessa. Tyvärr brukar sådana filter vara otroligt dyra. Filter med sämre optisk kvalitet är ofta billigare men ger då ofta färgstick åt antingen magentahållet eller åt grönt.

Innan du köper dyra filter

Det kan vara värt att testa att tillverka ett eget gråfilter för att se om den här sortens filter överhuvudtaget är någonting för dig. Jag själv tillverkade ett eget gråfilter innan jag köpte ett lite dyrare filtersystem. Den här filmen visar hur du går till väga.

Det här behöver du för att göra ett eget gråfilter

  1. Ett objektiv och motljusskydd med vingar som du kan montera på baklänges. Förhoppningsvis har du vad du behöver redan, i värsta fall kan du helt enkelt hålla glaset framför objektivet. Detta blir dock väldigt jobbigt vid långa exponeringar.
  2. Gummisnoddar.
  3. Ett reservglas till en svetshjälm.

Kreativitet är intelligens som har roligt – Albert Einstein

Svetsglas kan du hitta hos din lokala järnhandlare eller i de flesta välsorterade nätbutiker som sysslar med svetsning. Conrad säljer bland annat svetsglas i olika styrkor.

Svårare än så behöver det inte vara. En stor nackdel om man inte tycker om att efterbehandla i datorn är att svetsglas väldigt sällan är neutrala. Jag skulle säga att de förmodligen aldrig är det, mitt svetsglas var otroligt grönt vilket också gör bilderna otroligt gröna. Monterar du ett kolsvart (eller rättare sagt mörkgrönt) glas framför objektivet ser du heller ingenting i sökaren.

Du får alltså komponera bilden innan du monterar glaset, autofokus fungerar inte heller så ställ om objektivet på manuell fokus och fokusera. Alternativt fokusera först med autofokus och ställ sedan om objektivet.

Så här såg bilderna ut direkt från kameran men tack vare att jag alltid fotograferar i RAW gick det förvånansvärt enkelt att återskapa en någorlunda naturtrogen vitbalans. Jämför gärna före och efter.

Glas- eller plastskiva?

Sedan jag tog bilderna ovan har jag provat att tillverka egna filter att byggplast (finns att köpa på Biltema eller liknande affärer) i 4 mm tjocklek och solfilm i varierande mörkhetsgrad. Filtret blir mycket ljusare och det kräver inte alls lika långa exponeringstider. Priset blir lite högre men du har mer kontroll över hur mörkt filtret blir. Färgsticket blir du inte heller av med men det blir inte lika illa som med svetsglaset.

En plastskiva som räcker till väldigt många olika filter kostar under hundralappen, en förpackning solfilm får du för ungefär lika mycket. Solfilmen kan du köpa på många olika biltillbehörsaffärer, klicka här för att komma till solfilmsutbudet hos Mekonomen, du kan också hitta solskyddsfilm hos Biltema eller AD Bildelar.

Fördelen med hemmagjorda gråfilter jämfört med dyra specialtillverkade är att du vågar ta det där lite mer vågade bilderna där du riskerar att stöta i kanten på filtret mot en sten eller liknande. Känslan när du flisar till ett filter du tillverkat för 20 kr mot när du krossar ett 1000 kr + filter är inte ens jämförbar.

Färgsticket är inte mycket att orda om. Köper du inte neutrala filter kommer du råka ut för det. Det mesta, för att inte säga allt, går att få bort redan i Camera Raw.

Hur fungerar det i verkligheten?

Så här ser mina hemmagjorda filter ut monterade på min kamera.

 

Prova att göra ditt eget gråfilter

Har du provat att göra ett eget gråfilter? Blev du nöjd med resultatet? Dela gärna med dig av dina egna bilder och erfarenheter i kommentarsfältet nedan.

Omöjliga bilder

Utan att begränsa mängden ljus som träffat sensorn hade inga bilder i det här inlägget varit möjligt. Det finns dock ytterligare en teknik där du i slutändan kan få precis samma effekt som om du använt ett gråfilter för att förlänga slutartiden. Jag använder den ofta och den går ut på att använda flera exponeringar och lägga samman dessa i Photoshop. Den färdiga bilden kommer se ut som om den vore fotograferad med lika lång slutartid som de sammanlagda exponeringarna består av.

10 bilder med 3 sekunders exponering blir efter sammanslagningen i Photoshop 30 sekunder effektiv slutartid. Du kan läsa mer här: Långa slutartider utan brus

Reklam:



Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on Pinterest

Ludwig Sörmlind

Mellan 35 och 40 år, bosatt i Mörrum i Sveriges Trädgård Blekinge. Fotograferar, fiskar och har ett svaghet för vassa verktyg. Fotograferar så ofta som möjligt. HDR är en teknik som jag fastnat för.

Tack för att du kommenterar!