HDR Guide på Svenska 2.0 - Ludwig Sörmlind

HDR Guide på Svenska

Reklam


Sedan jag skrev den förra guiden har ganska mycket hänt inom bildbehandlingsområdet och nya kameror med mycket större dynamiskt omfång har landat på marknaden. Det sistnämnda gör att behovet av att kunna ta och bildbehandla HDR-bilder har minskat men HDR som konstform finns kvar och har kanske till och med ökat i takt med att fler människor har börjat testa tekniken själva.

Det finns många anledningar att använda sig utav HDR-tekniken. Många fotografer har anammat tekniken och skapar makalösa bilder som utan fler exponeringar hade varit helt omöjliga att skapa med endast en exponering. I alla fall med dagens kamera- och sensorteknik.

HDR Guide på Svenska – Del 1. Grunderna

Mitt arbetsflöde bestod innan av ett par olika program. Det hela börjar i kameran. Jag fotograferar nästan uteslutande med en Canon EOS 6D vars firmware tillåter användandet av vad på Canonspråk heter Auto Exposure Bracketing. Jag behöver alltså inte göra så mycket mer för att ta mina gafflade exponeringar än att aktivera funktionen, låta kameran göra sitt jobb och sedan börja bildbehandla. Tyvärr är det inte alltid så lätt, ofta fungerar det alldeles utmärkt med inte alltid. Exempel på gånger då det kanske inte räcker med den inbyggda gafflingsfunktionen hittar ni i del 3 av guiden. Men för ordningens skull tar vi det från början.

Vad är HDR?

HDR Guide på Svenska 5 exponeringar - Ludwig Sörmlind
5 exponeringar med 1EV mellan varje exponering.

Är du helt grön inom området HDR men du kanske har hört uttrycket bland andra fotografer eller kanske snubblat över någon Youtubefilm eller liknande där det diskuteras HDR så har du kommit helt rätt. Jag började med HDR-fotograferande efter att ha ramlat över Trey Ratcliff’s bilder och sedan dess var jag fast. Jag kunde inte för mitt liv förstå hur han hade lyckats fånga så mycket detaljer och få bilderna så välexponerade förrän jag hittade hans HDR-guide. Det är en stor anledning till att guiden du läser nu faktiskt existerar.

Varför behövs HDR?

Det är inte bara konstnärliga landskapsfotografer som använder sig utav HDR. Du ser ofta tekniken i bilder i din egen vardag. Mäklarfirmor har också använt sig utav tekniken länge i sina interiörbilder. Du förstår själv vad jag menar om du någon gång har försökt fotografera en kompis inne i ett mörkt rum alldeles framför ett stort ljust fönster.

Det är här din kamera ofta får problem då den inte kan få både personen framför fönstret korrekt exponerad samtidigt som den vackra världen utanför fönstret. Du får alltså välja, vill du att personen framför ska synas bra och tydligt samtidigt som fönstret blir helt utfrätt eller vill du att det ditt öga uppfattar rätt utanför fönstret ska synas bra men till priset av att din kompis blir förminskad till kolsvart silhuett?

Vad beror det här på?

Problemet du står inför är att kamerans sensor inte kommer i närheten av känsligheten du har i ditt öga. Det får helt enkelt inte plats med allt ljus från den mörkaste pixeln i bilden till den allra ljusaste och kameran måste klippa bort information.

Det här finns det lösningar för och det är precis det som den här guiden kommer handla om – HDR. High Dynamic Range.

Den här guiden är skriven med utgångsläge från Canons kameror men teorin bakom och i många fall även utförandet är detsamma oavsett om du har den värsta sortens proffskamera som kan ta 48 gafflade bilder på en gång eller om du har en kamera som klarar av att gaffla 3 exponeringar eller kanske inte har något automatiskt läge över huvud taget.

Lösningen på problemet

Du kommer läsa ordet EV väldigt många gånger från och med nu och för att du ska förstå vad det handlar om är en förklaring på sin plats. EV står för exponeringsvärde och är precis vad det låter som.

EV 0 motsvarar en exponering med ett bländartal f/1 med en slutartid på 1 sekund.

När jag i den här guiden skriver EV handlar det oftast om ett EV-värde relativt till ett annat värde, antingen uppåt eller nedåt. En gafflad serie med tre exponeringar mellan varje innebär alltså förskjutningen -2EV, 0EV, +2EV med utgång från “normalexponeringen”.

Ekenäs strand HDR - Ludwig Sörmlind
HDR från Ekenäs strand tagen med 5 exponeringar.

Jag använder mig oftast av 3 eller flera exponeringar även om det många gånger hade räckt med 2. Problemet är att det är mycket svårare att i efterhand skaka fram en icke tagen exponering än att slänga en icke behövd.

Därför försöker jag få med mig fler bilder än vad jag kanske behöver hem för att kunna få fram bilden så som jag ser den. Med det sagt behöver du absolut inte använda alla 3 om det inte finns någon anledning till det.

Använder du mer exponeringar än vad situationen kräver kommer du inte se någon förbättring av det, snarare tvärtom. Eventuella tonmappningsprogram blir förvirrade och filerna blir större.

Praktiskt exempel

Ett exempel från verkligheten skulle därför kunna se ut så här. Om man råkar befinna sig ute på en solig dag kanske du har ställt in din kamera på bländare f/16, ISO100 och slutartiden 1/125 sekund och du är nu redo att ta dina exponeringar.

Nu måste du välja på vilket sätt du ska öka respektive minska mängden ljus som träffar din kamerasensor. Det mest användbara sättet när det kommer till HDR-fotografering är att ändra slutartiden. Du vill ju inte att skärpedjupet ska ändras mellan de olika exponeringarna när du sedan ska bygga ihop exponeringarna till en färdig bild i bildbehandlingsprocessen.

Om vi använder oss utav kamerainställningarna här ovan och du har kameran i bländarprioritet och du vill ha 2EV mellan varje bild fördelat på 3 exponeringar hade du kommit hem med följande på din kameras minneskort.

  • -2EV bländare f/16, slutartid 1/500, ISO 100
  • OEV bländare f/16, slutartid 1/125, ISO 100
  • +2EV bländare f/16, slutartid 1/30, ISO 100

Du har nu mycket större möjlighet att skapa en bild där både världen utanför fönstret blir korrekt exponerad tillsammans med din kompis framför fönstret.

Den underexponerade bilden är av förklarliga skäl väldigt mörk. Rummet där kompisen står är förmodligen nästan svart men världen utanför fönstret ser ganska bra ut.

Den normalexponerade bilden visar förmodligen din kompis i någorlunda rätt ljus men landskapet utanför fönstret är fullständigt utfrätt.

Den överexponerade bilden är väldigt ljus men nu ser du helt plötsligt vad som finns i de skuggiga delarna av rummet.

Med hjälp av de olika exponeringarna kan du nu skapa en bild som din kamera inte hade haft en chans att lyckas exponera rätt för samtliga delar i bilden. Det är nu det börjar bli spännande. Hur man rent praktiskt går tillväga kan du läsa i steg två.

Inbyggd HDR

Med det sagt så finns det flera kameror som erbjuder HDR-läge, precis på samma sätt som att du kan fotografera i HDR med din mobiltelefon. Tekniken är den samma i de flesta fall, dock så får du ut en sammanslagen bild helt efter kameratillverkarens inställningar och du har mycket mindre spelrum att göra något med den. Den sortens HDR-bilder kommer inte behandlas i den här guiden.

Det är vid det här läget som några börjar tappa intresset. För människor som tycker att arbetet är färdigt så fort de släppt upp avtryckarknappen är hela HDR-processen i det närmaste plågsam. De vill ha resultat, de vill ha bra resultat och de vill ha det snabbt. Tyvärr finns det inte speciellt många sådana genvägar.

Sternö Sandvik HDR - Ludwig Sörmlind
Sternö Sandvik i solnedgång. Tagen med flera olika exponering och dual-ISO.

Om du läste min förra guide så kunde du snabbt se att det krävdes ganska många steg för att få fram något som liknande en färdig bild. Den här guiden kommer fokusera på ett mycket lättare arbetsflöde. Du kommer till och med inte behöva använda dig utav några extra program förutom Photoshop och Lightroom som jag faktiskt redan misstänker att du använder. I och med Adobes fördelaktiga prenumerationspriser använder sig fler och fler utav dessa giganter på bildbehandlingsmarknaden och det är i just dessa program som vi kommer göra det mesta utav jobbet.

Det är dock inte alla bilder som bara klarar av att åka igenom Lightroom och komma ut som färdiga bilder i andra ändan men i framtida delar utav den här HDR-guiden kommer jag gå igenom mer specifika scenarion.

Hur många exponeringar behöver jag?

När du är ute och fotograferar dina gafflade bildserier och sedan börjar bildbehandla dessa kommer du i vissa extrema fall inse att det ibland inte räcker med 3 exponeringar. Du kanske har mycket i ghosting i en bild där fler exponeringar hade gett dig fler möjligheter att plocka delar av bilden från många fler exponeringar. Det finns smidiga lösningar på det också. Jag fotograferar som sagt med en Canon-kamera och har så gjort nästan så länge jag kan minnas så jag kan inte svara för hur ni med Nikon, Leica, Sony eller någon annan kameramodell gör för att få ut fler exponeringar. Men fotograferar du med en Canon-kamera av någorlunda moderns snitt finns det både dyra och billiga sätt att lura kameran att fungera som en mycket dyrare modell.

Jag är ett stort fan av lösningar som skapats av människor som vill lösa problem och dela med sig av dessa lösningar. Jag är inte lika stort fan av lösningar som grundar sig i att någon ska tjäna pengar i första hand och lösa problemet i andra hand. Därför talar jag mig varm om programvaran Magic Lantern. Längre fram i den här guiden kommer jag gå in mer på programmet och du kommer få reda på precis hur jag använder det för mina HDR-bilder. Majoriteten av bilderna jag fotar består av 5 eller fler exponeringar. Har jag ingen möjlighet att använda mig utav ett stativ går jag ner till tre exponeringar men det är långt ifrån säkert att jag använder alla i själva bildbehandlingen.

Nu har du fått en grundinsikt till vad jag vill åstadkomma med här guiden. Läs gärna den första guiden innan du hoppar vidare om du vill veta mer om hur jag arbetade med mina bilder innan jag upptäckte ett mycket smidigare arbetssätt som nästan helt eliminerade behovet av speciella HDR-program.

PS. Letar du efter den tidigare guiden? Var lugn, även om den inte är lika aktuell längre så är det mycket information i den som fortfarande stämmer. Du hittar guiden på följande länk:

HDR Guide på Svenska i 3 delar – version 1