En norsk idyll

En norsk idyll - Ludwig Sörmlind

Uppdaterad 17 april, 2017

Den lilla stugan vid det höga bergets fot befinner sig någonstans i Norge och den symboliserar något av ett drömboende för många personer. I verkligheten är det hela inte fullt så idylliskt som det ser ut på bilden då stugan tyvärr råkar befinna sig alldeles intill en vältrafikerad väg där allt från turister till långtradare färdas på dygnets alla timmar.

Fotot är taget genom sidorutan på vår Kia som vi använde för att färdas genom Norge sommaren 2015. Den resan var något av det roligaste jag har gjort på den här sidan 2010-talet och om jag bara lyckas övertala övriga familjemedlemmar (läs fru) så kommer vi göra om den. Fortsätt läsa ”En norsk idyll”

Roadtrip Norge Dag 5

Uppdaterad 12 november, 2016

Fyra dagar i Norge hade tagit ut sin rätt och det kändes ganska bra att återigen vara på hemmaplan. När man far omkring i okända farvatten och rör sig långa sträckor varje dag tappar man lätt orienteringen. Att vakna upp på ett hotell i Töcksfors efter att dagen innan ha kört både upp och ner för Trollstigen är lätt förvirrande innan man kommer på var tusan man befinner sig egentligen.

Hotellet i Töcksfors var egentligen det enda som kunde liknas vid ett bottennapp på resan. Det första hotellet vi bodde på under resans andra dag var nästan för fint, vandrarhemmet nästa dag var perfekt och natten i bakluckan i Strömstad tänker jag inte ens prata om.

Sveda och värk

Jag vaknade med en stickande känsla i bröstet och det kändes nästan tungt att andas. Det enda som jag är någorlunda allergisk mot är Gråbo, damm och röda fiskar. Typ lax och sådant. Jag tittade mig omkring och såg varken uppätna laxfiskar eller vajande Gråboplantor under sängen så dammet fick bli huvudmisstänkt.

Jag lyckades åla mig ur sängen utan att väcka vare sig hundar eller fru och smög in på toaletten för att göra mig någorlunda representabel. Det nästan högg till i näsan när jag stängde badrumsdörren bakom mig och tände lampan. Ventilen i taket var omringad av karakteristiska svarta fläckar, likaså fogarna mellan kakelplattorna i duschen. För mitt otränade öga ser det hela ut som mögel och jag ångrade genast beslutet att ta mig en snabb morgondusch. Bilder kommer längre fram. Fortsätt läsa ”Roadtrip Norge Dag 5”

Roadtrip Norge Dag 4

Uppdaterad 12 november, 2016

På morgonen dag 4 på vår Norge-resa vaknade vi upp i samma vandrarhem där vi somnat kvällen innan. Natten hade varit god, regnet hade hållit sig lugnt under natten och de råmande kossorna från kvällen innan tuggade nöjt på sitt hö i sin hage alldeles nedanför den enda vägen som ledde upp till vandrarhemmet. Knakande sträckte jag på mig och gjorde mig redo att möta den fjärde dagen på vårt äventyr.

Hunden Iso hade under natten kapitulerat och faktiskt insett att det finns andra människor på vår jord än husse och matte och att inte speciellt många av dessa människor var ute efter att kidnappa oss eller honom.

Även han kunde således slappna av i ett par timmar trots den stundtals väldigt intensiva trafiken av boende utanför vårt rum. Han lyckades även med konststycket att ramla ur sängen både en och två gånger. Det var alltså en ganska tjurig hund som motvilligt följde med ut på morgonpromenad.

Riva lägret

Vid det här laget hade vi fått in en viss rutin på upp- och nerpackandet av våra förnödenheter och för att verkligen anamma vandrarhemsupplevelsen bestämde vi oss för att inte bevista frukostbuffén utan istället laga vår egen frukost i det gemensamma köket. Mätta, glada och hoppackade tackade vi för oss, morsade glatt på den asiatiske herren från kvällen innan och lade upp en preliminär resplan för dagen.

Trollstigen låg nu inom räckhåll och vi styrde vår kosa ditåt. Ett par minuter ägnades åt att med karta, penna och anteckningsbok se till att vi skulle passera genom så många vackra och spektakulära omgivningar som möjligt.

malin_grasmatta_www

Malin, som vid det här laget nu kunde sälla sig till skaran kartläsare av rang, skötte navigerandet med bravur och jag kunde luta mig tillbaks i det bekväma förarsätet och njuta av det vackra landskapet runt omkring mig. Ganska snabbt hade hon klurat ut en rutt som skulle ta oss förbi höga berg och djupa fjordar och kanske till och med förbi ett och annat får. Fortsätt läsa ”Roadtrip Norge Dag 4”

Roadtrip Norge Dag 3

Uppdaterad 18 januari, 2017

Vår Norgeresa var nu igång på riktigt och när vi slog upp ögonen i den otroligt mjuka sängen hade jag endast två tankar i huvudet. Den första tanken var något i stil med ”varför i hela friden var täcket lika tungt som en normalfylld plastkasse efter veckohandlingen på Konsum?” och den andra tanken var – finns det mörkrostat kaffe i restaurangen? Någorlunda starkt kaffe var vi inte bortskämda med förutom de gångerna vi tillagade det själva. Det skulle visa sig att kaffet i hotellrestaurangen inte var så mycket bättre det men det som man inte kan lösa med kvalitet får man ta igen med kvantitet istället.

Efter att ha kravlat oss upp ur sängar och in på toaletter och sedan letat upp något att klä våra kroppar med såg vi till att hundarna fick sitt. Mandus, som nu börjar bli till åren kommen, fick en uppenbarelse och bestämde sig hastigt och lustigt för att han minsann inte alls var kapabel att gå ner för trappan.

2015-07-30 10.14.15-Redigera_www

Efter viss övertalning insåg han att det var han nog visst och efter tredje försöket struttade han upp och ner som en ko som nyss blivit utsläppt på grönbete.

Hotellfrukost

När vi väl lyckats få ner både hundar och dom hade gjort ifrån sig i hotellets omedelbara närhet (läs den absolut första blomkrukan som stod i entrétrappan) stegade vi ner mot restaurangen. Gårdagens 600-kronors-falafel tillsammans med receptionistens ivriga nickande när vi gick mot matsalen borgade för kvalitet.

Precis innan vi gick in hittade jag en vacker bok med många rutor och lika många namn i. Det visade sig att det var bordsplacering på frukosten. Detta fann jag lätt charmigt och vi letade snabbt och lätt upp vårt tilldelade bord. Frukosten var inte av denna värld och jag tror inte att jag med ord kan beskriva hur gott det var jämfört med föregående dags halvsunkiga banan i ett regnigt bilsäte. Fortsätt läsa ”Roadtrip Norge Dag 3”

Roadtrip Norge Dag 2

Uppdaterad 12 november, 2016

Regnet som hade varit vårt sällskap ända sedan eftermiddagen innan hade den dåliga smaken att fortsätta även på morgonkvisten. Lyckligtvis vräkte det inte ner utan ett lagom irriterande strilande letade sig ner från de gråa skyarna. Jag hade legat vaken ett tag i den av kondens väldigt våta bakluckan och med telefonen i handen uppdaterade jag mig om omvärldens förehavanden innan jag kände att det var dags att försöka röra på sig.

Husbil, tält eller mitt-i-mellan

En pdf av bilens manual letades upp och laddades ner och i den lyckades jag klura ut att det fanns en liten plastbit som täckte en liten spärr. Denna spärr kunde man använda sig utav om man som av en händelse råkat bli kidnappad och man vill springa ut vid ett rödljus eller om man som vi valt att härbärgera oss i bakluckan och ville slippa konststycket att försöka kravla sig ut genom bakdörren istället utan att knäa sin eventuella sängkamrat i pannan.

Då jag numera tycks ha passerat någon slags mittpunkt i livet och min kropps sätt att göra mig påmind om detta är att se till prio nummer ett på mornarna (och nätterna för det mesta) är att tömma blåsan började jag sikta in mig på detta projekt.

Mina dyngsura jeansshorts letades upp och drogs på och de lika dyngsura Doc Martens-kängor jag så påpassligt valt att lägga i framsätet lyckades jag få tag på och med lite grymtande krängde jag dessa över tårna.

Ett kungarike för en toalett

Jag skulle ljuga om jag inte berättade att jag väckte samtliga medpassagerare och förmodligen de i husbilarna bredvid under mitt akrobatiska nummer för att ta mig ut ur bilen och ner för den branta backen som ledde ner till faciliteterna.

Fötterna tjippade i de fuktiga kängorna, min gråa hoodie var så våt så den i det närmaste var svart och jag var så kissnödig så att jag såg blixtar.

Inne på toaletten spelades dansband på högsta volym och de lite mer resvana campinggästerna stod fullt påklädda och redo att fara vidare med sina kånkenryggsäckar på axeln och vattenkammad snedbena med tandborstar i högsta hugg.

2015-07-29 10.49.23-Redigera_wwwJag gjorde vad jag skulle och begav mig uppåt igen för tillagning av frukost. Frukosten bestod av en banan och två koppar frystorkat snabbkaffe. En näringsriktig frukost vars beståndsdelar är väl representerade i hela näringspyramiden.

Fortsätt läsa vidare för att se om vi lyckades ta oss in i Norge eller helt enkelt bestämde oss för att vända hem igen. Fortsätt läsa ”Roadtrip Norge Dag 2”

Roadtrip Norge Dag 1

Uppdaterad 12 november, 2016

Norgeresan var startad. Dagen för avfärd var här och vi var redo som aldrig förr. Tyvärr har vi aldrig lyckats att komma iväg på något slags äventyr på utsatt tid under all vår tid tillsammans och så skulle inte heller ske den här gången. I vanliga fall brukar jag frustande påpeka detta faktum i flera dagar efteråt men där här gången insåg jag faktiskt att vi hade semester och att vi inte hade något schema att följa. Vårt mål var Norge, vi skulle ta oss över Svinesundsbron och resten var ett oskrivet papper.

Datatrafik och telefonsamtal utomlands

Ett par veckor innan avfärd trodde vi i vår enfald att vi hade sett till att våra telefonabonnemang inte skulle äta upp majoriteten av vår reskassa men innan vår färd över gränsen insåg vi att det nog kan räknas som en god idé att dubbelkolla detta. Tur var väl det för det visade sig att ingenting av det vi trodde var löst och ordnat faktiskt var löst och ordnat så under ganska många mil satt stackars Malin i telefon hos vår operatör och förklarade situationen.

I vanliga fall hade det räckt med att skicka ett sms med något kommando för att sätta igång ett slags respass. Detta kommande fungerade inte för oss och inte heller för den stackars supportkillen. När denna supportkille i sin tur tvingades kontakt sin support och inte heller dom kunde lösa bekymret blev vi nästan lite oroliga. Efter ganska många turer lyckades han dock låsa upp det som strulade och vi kunde glatt fortsätta mot gränsen.

Hämta ut medicin i Norge

Innan vi kunde passera landet var vi dock tvungna att fylla på medicinlagret, en av Malins mediciner skulle inte räcka hela veckan och då vi inte hade någon spikad resplan visste vi inte när vi åter skulle passera rikets gräns tillbaka till Sverige igen.

Det här med automatiskt förnyande av recept på nätet är nog bra men man bör nog vara ute i riktigt god tid. En vecka räcker inte, helst ska man nog förnya sina recept direkt när man fått ut det första gången för att vara riktigt på den säkra sidan. Nåväl, som genom ett trollslag fick vi tag i någon slags läkare av något slag med makt att förnya detta recept och ett apotek lokaliserades.

Närmaste apotek visade sig ligga i Getinge. Denna ort tillhör inte Sveriges största eller mest tätbebyggda men ett apotek och tillhörande vårdcentral hittades och ett par minuter senare var vi redo att fortsätta vår färd mot vårt grannland. Fortsätt läsa om regniga campingar och blöta hundar. Fortsätt läsa ”Roadtrip Norge Dag 1”

Roadtrip Norge Sommaren 2015

Uppdaterad 12 november, 2016

Ända sedan jag för ett par år sedan fick syn på en film tagen från en husbil eller liknande som färdades längs Atlanthavsvägen i Norge har jag känt ett sug att åka dit på en roadtrip. Jag har haft turen att gifta mig med med en någorlunda äventyrslysten fru så själva övertalningsprocessen var ganska kort. När årets semester började närma sig var också resmålet spikat. Vi skulle åka till Norge.

Det här med mindfulness och att leva i nuet är filosofier som jag försöker anamma och se upp till men det är inte alltid som det fungerar. Jag har en stressmage av sällan skådat slag och jag vet att syskon och föräldrar förmodligen drar lite på munnen när de läser det här.

Nu har en enig läkarkår informerat mig om att gluten är något som absolut inte skall passera genom min kropp men det är en ganska nyvunnen kunskap och ingenting som jag visste i min tidiga ungdom.

Var är toaletten?

Livet fungerar relativt smärtfritt så länge som jag inte råkar få i mig något med gluten och jag behöver inte inte längre konstant kika över axeln för att se var eventuella toaletter finns. Det gör att att jag kan vara mycket mer spontan till allas stora glädje och förtjusning – inte minst min egen.

Jag gillar annars att planera saker in i minsta detalj och lägga minutiösa tidsplaner för det mesta men under den här semester ville jag bara flyta med och göra precis vad som föll mig in. Malin jublade och vi började klura på vad man egentligen behöver ha med sig på en roadtrip. Fortsätt läsa för att se vad vi kom fram till. Fortsätt läsa ”Roadtrip Norge Sommaren 2015”

De sista förberedelserna

Foto av Remo Puls nedladdad via Pixabay. Redigerad av Ludwig Sörmlind.

Uppdaterad 23 september, 2016

De sista förberedelserna inför årets stora sommaräventyr börjar bli färdiga. Listan med alla måsten och borden blir kortare och kortare och nu i kväll provade vi den sista pusslebiten och den passade som en smäck.

Det hela gick som en smäck men vad det hela handlar om skriver jag inte ut ännu. Rutten är nästan färdiglagd och diverse delmål och intressanta riktmärken är nerskrivna.

Mer information kommer inom kort!

Följ min blogg med Bloglovin så missar du inga uppdateringar.